Kenneth Opsahl • August 29, 2025

Kurs alene virker ikke

Kurs er ikke nok – hvorfor de fleste opplæringsinvesteringer ikke gir effekt


La meg være ærlig: jeg elsker læring.


Jeg lever av det.


Men jeg må også si det rett ut – kurs alene fungerer ikke.


Det er ikke jeg som sier det. Det er verdensledende forskning.


To studier står spesielt fram:

  • Kamal Birdis metastudie fra University of Sheffield, der man fulgte 308 bedrifter over 20 år.
  • Harvard Business School sin rapport, kjent som “The Great Training Robbery”.


Og konklusjonen? Den er knusende klar:


👉 Tradisjonelle kurs, alene, skaper ingen merkbar forbedring i organisasjoner.


Hvorfor er det slik?

Når vi sender folk på kurs, skjer det ofte mye bra der og da: inspirasjon, deling, kanskje noen aha-opplevelser. Men når deltakerne kommer tilbake på jobb, møter de virkeligheten:

  • En organisasjon som fortsatt er strukturert på samme måte.
  • En leder som kanskje ikke engang vet hva de har lært.
  • En kultur som sier: «Sånn har vi alltid gjort det.»

Resultat: 90 % av læringen forsvinner som dugg for solen. Det er det Harvard kaller et “opplæringsran”.


Hva sier forskningen gir effekt?

Her er det Birdi og Harvard er helt enige:

  • Ledelse: Ledere må eie læringen og støtte den i hverdagen.
  • Kultur: Det må være psykologisk trygghet til å prøve, feile og lære underveis.
  • Prosesser: Nye ferdigheter må inn i måten vi faktisk jobber på – ikke bare være “flinkis-teori” på et kurs.

Med andre ord: Det er kombinasjonen av kurs + ledelse + kultur + prosessforbedring som skaper resultater.


Hva betyr dette for deg som leder?

Hvis du vurderer å sende teamet på et nytt kurs, bør du stille deg disse spørsmålene først:

  1. Hvordan skal vi følge opp læringen i praksis?
  2. Hva gjør jeg som leder for å støtte det de har lært?
  3. Hvordan sikrer vi at organisasjonen ikke saboterer endringen?

Hvis du ikke har gode svar på dette, er risikoen stor for at kurspengene dine havner rett i kategorien “kostnad” i stedet for “investering”.


Min erfaring

Når jeg jobber med salgs- og lederteam, er det aldri kurset i seg selv som gjør forskjellen. Kurset er starten.


Effekten kommer når vi:

  • trener på ekte situasjoner,
  • får lederne til å eie prosessen,
  • og gjør læring til en del av hverdagen – ikke en “pause fra hverdagen”.


Det er da vi ser resultater som faktisk setter seg.


Så neste gang du vurderer kurs: ikke kjøp et kurs. Kjøp en læringsprosess.


Det koster mer i innsats, men gir deg det du egentlig er ute etter: varig endring og bedre resultater.


Spør deg selv – skal jeg bruke penger på et inspirerende avbrekk, eller vil jeg faktisk endre adferd og resultater?


Hvis du vil ha det siste, la oss ta en prat.